Museum Timer.

Museum Timer.

Museum Timer.

Timeplan.

Studentene vil kritisk undersoke og diskutere Var Frue av Victory of Malaga, med s rlig vekt pa den forseggjorte detaljer. Studentene deles inn i to eller tre grupper, og hver gruppe skal skrive en beskrivende analyse av kunstverket ved hjelp av en roulette skriveteknikk.

Avtalt aldersgruppe.

Lengde pa leksjon.

Standardomrade.

Malsettinger.

Studentene vil kunne:

beskrive og tolke hva de ser pa bildet av Var Frue av Victory of Malaga; forestill deg hva Var Frue av Seieren i Malaga kunne ha sett ut uten slik detaljering; gjenkjenne betydningen av detaljer i a tillate en leser a visualisere et bilde; og opprett en beskrivende setning om bildet som blir en del av et samarbeidsprosjekt.

Vis elevene bildet av Var Frue av Seieren i Malaga. Be elevene om a beskrive hva de ser og gjore spadommer om hva de mener bildet kan v re av. Del informasjonen fra Om kunstarket. Ga over «Ting a se etter» informasjon. Deretter i grupper eller i hele klassen, undersok bildet igjen. Sorg for at elevene klart kan se alle de spesielle detaljene. Behandle bildet som en scavenger-jakt der elevene finner de skjulte ledetrader i kunstverket. Hvilke symboler brukes og hva mener de? Fa elevene til a finne symboler fra den nye verdenskulturen i Peru og Bolivia, sa vel som den gamle verdenskulturen i Spania og andre land i Europa. Ikke glem a finne detaljer gjemt i det utsmykkede dekorative arbeidet og i den nederste delen av maleriet. Pek pa hvordan den detaljerte og fancy detaljene i maleriet gir mening og interesse for maleriet. Hvordan ser det ut om kvinnen hadde en enkel brun kjole uten detaljer og hun satt i et svart rom? Vil vi vite mye om historien? Forklar at skriving er avhengig av detaljerte beskrivelser sa mye som malerier er avhengige av visuelle detaljer. Som den forseggjorte detaljer i dette maleriet, jo mer figurativt og detaljert sprak som en forfatter bruker, jo mer interessant skrivelsen. Del klassen i grupper pa to eller tre avhengig av storrelse. Hver gruppe trenger tilgang til et godt fargebilde av Var Frue av Seieren i Malaga. Forklar at gruppene skal gjore en gruppe roulettskriving. En person vil begynne med a skrive en setning og deretter sende den videre til den neste personen som legger til en annen setning, og sa videre til den har gatt nok tid til at det ikke er noe igjen a skrive om. Hver person vil skrive en setning som beskriver og legger til historien om maleriet. Paminn studentene om a bruke mange sensoriske detaljer (hvordan ting foles, lyd, se, lukte og muligens smake). Eldre studenter kan ogsa onske a bruke figurativt sprak der de sammenligner og kontrasterer hva de ser til andre ting. Hver student bor v re oppmerksom pa standard engelske konvensjoner som passer til alder og evneniva for den enkelte. Gruppene skal imidlertid akseptere alle og innse at det ikke er noe feil svar her – dette er bare en morsom mate a spille med sprak. Etter at gruppene er ferdige, har en person lest sin skriving hoyt mens andre lukker oynene og prover a vise bildet. Hvor n r fikk de beskrive den virkelige tingen? Hvilket sprak kunne v rt lagt til for a gjore skrivingen mer effektiv? Hvilke deler var virkelig beskrivende?

Foretrukket papir for a skrive pa En rekke blyanter eller annen skriving utforer kopier av Om kunstarket pa Var Frue av Seieren i Malaga (funnet pa slutten av leksjonsplanen) Fargekopier av bildet for studenter a dele, eller evnen a projisere bildet pa en skjerm eller vegg.

CO standarder.

Sprakkunst.

21. arhundre ferdigheter.

Samarbeid Kritisk tenkning og begrunnelse Informasjon Literacy Invention Self-Direction.

Scavenger Hunt for symboler og ledetrader.

Studentene vil undersoke bildet av Var Frue av Seieren i Malaga og finne ledetrader som gir informasjon om kulturer fra New World og Old World, og deretter identifisere hvordan kulturen har kollidert for a lage en nydelig ny stil.

The Scene of the Crowd.

Studentene vil observere og visuelt kritisere bildet av Hagesenteret pa Terrassen til et landsted, med s rlig oppmerksomhet til kunstnerens bruk av uttrykksfulle trekk ved kunst og design.

Arsak og virkning.

Studentene vil kritisk undersoke og diskutere bildet av St. Ferdinand, King of Spain og bruke det de l rer a demonstrere forstaelse av begrepet arsak og effekt.

Tableau av et moderne parti.

Studentene vil observere og visuelt kritisere bildet av hagen partiet pa terrassen i et landsted. Studentene skal lage et gruppebordau av en moderne versjon av maleriet og fotografisk registrere resultatene for mulig senere bruk som veggmaleri eller skjerm.

Motehoyden da og na.

Studentene vil undersoke og analysere bildet av hagen partiet pa terrassen pa et landsted og diskutere bruken som et historisk dokument.

En blasig ettermiddag.

Barn vil undersoke bildene av Hagepartiet pa terrassen pa et landsted, og hore kort hva hver handler om. De vil sa brainstormere en historie om bildet med l reren og opptre pa scenariet de har forestilt seg.

Om kunsten.

Virgin of the Victory of Malaga.

Hvem lagde det?

Dette maleriet tilskrives indisk kunstner Luis Nino, en kjent maleren, skulptor og solv-arbeider fodt i Potosi, Bolivia. Nino jobbet direkte for erkebiskopen av Potosi og var sa beromt at hans verk ble eksportert til Europa, Lima og Buenos Aires. To overlevende malerier av Lady of the Victory of Malaga [MAH-la-gah] er signert av Nino. Denne kan ogsa ha blitt signert, men i sa fall gikk signaturen tapt da maleriet ble kuttet ned pa et tidspunkt. Likhetene mellom dette maleriet og de andre som ble signert av Nino har imidlertid l rt forskere a kreditere ham for dette ogsa. I dette maleriet av Virgin of Malaga har Luis Nino slatt sammen europeiske og indiske kunstneriske tradisjoner og betydninger i et unikt og engasjerende kunstverk.

Hva inspirerte det?

Dette er et maleri av en statue av Virgin of Victory of Malaga, som ligger i Malaga, Spania. Siden Malaga er en havneby, regnes jomfruen som patron av sjomenn, skip og reiser. Den opprinnelige statuen var en gave til byen. Den skildrer en sittende Madonna, Kristi mor i den katolske tradisjonen, med Kristus barn i fanget hennes. Som med mange slike statuer i hele Spania, var denne statuen kledd i luksuriose plagg som skildrer tidens moter. Stoffet i jomfruens kjole gjor det til a se ut som om hun star i stedet for a sitte. For a dekke tronen som jomfruen sitter pa, var kl rne vanligvis veldig brede, slik det er sett pa dette bildet. Graveringer av Virgin of Malaga ble distribuert mye i den nye verden, og kan ha hjulpet inspirere Ninos maleri.

Den ekstraordin re bruken av gulldekorasjon i denne maleri er eksklusiv til Cuzco, Peru, og omradet rundt Bolivia. Kjent som sobredorado, eller gulloverlegg pa spansk, ble dekorasjonen opprettet ved a bruke gullblad over hevede lag av gesso (primermaling). Highland-omradene var ogsa kjent for veving av elegante tekstiler. Guldmonsteret pa stoffer i dette maleriet kan gjenspeile dette omdommet.

Den brede kjolen til jomfruen i maleriet ligner de faktiske brede klutkjoler som ble brukt til a kle statuer av jomfruen i Spania. Samtidig husker formen konturen av Inca jordmor gudinnen, Pachamama, som ofte dukket opp i form av et fjell.

Den halvmane manen pa jomfruens fotter symboliserer jomfruens ulastelige unnfangelse. Manens form minner ogsa om den halvmaneformede tupuen eller brospinnene, som var (og fortsatt er) slitt som festemidler for tradisjonelle Inca-kapper. Nar man ser sammen med de to vertikale linjene over manen, dannes form av en tumi (en seremoniell kniv av Inca og pre-Inca kulturer i Peru og Bolivia). The tumi er et symbol pa seier og erobring.

Inca anser fugler a v re hellige skapninger for deres evne til a fly og folgelig a bevege seg n rmere solguden. Vakre fuglfj r ble innlemmet i kl r og hodeplagg av Inca-adelen og symbolisert opphoyet status. Malere innarbeidet ofte fuglfj r i bilder av Jomfruen og Kristus for a indikere sin hellige og rede stilling i koloniale samfunn.

De to scenene pa bunnen av maleriet skildrer et mirakel utfort av Virgin of Malaga i den nye verden. Scenen kan vise en redning fra et piratangrep, vanlig langs vestkysten av Sor-Amerika pa 1700-tallet. I scenen til venstre ses Virgin of Malaga i en sky i overste hoyre hjorne. Miraket fant sted pa sjoen, fordi vi kan se masten og seilet pa et skip. Vi vet ogsa at dette miraklet skjedde i den nye verden siden det hvite flagget med rodt X-formet kryss pa et av skipene er Spanias flagg, men bare i den nye verden.



Do you want to play in the most lucky casino? We gathered it for you. Click here now!